her health clinic

Vaginale afscheiding

Vaginale afscheiding is van nature aanwezig. De wand van de vagina en de baarmoederhals maken vocht en slijm om de slijmvliezen in goede conditie te houden. Normale afscheiding is vloeibaar, doorzichtig of wit en ruikt wat zuur of is zonder geur. Vaginale afscheiding verandert gedurende de cyclus en wordt beïnvloed door pilgebruik, seksuele opwinding, zwangerschap en de overgang, maar ook door infecties.

Andere afscheiding dan je gewend bent kan veroorzaakt worden door bacteriën of schimmels die normaal ook al in de vagina voorkomen. Het evenwicht tussen de bacteriën en schimmels is dan verstoord. Meestal gaat dit vanzelf over. Als de vaginale afscheiding gepaard gaat met andere klachten zoals een ongewone geur, jeuk, roodheid en/of pijn kan er sprake zijn van een vaginale infectie.

-Bacteriële vaginose: Als de afscheiding er groen of ‘pussig’ uit ziet, kan er sprake zijn van een bacteriele infectie. Hierbij is er vaak een ‘vissengeur’.

-Schimmelinfectie: Als de afscheiding er wit en klonterig uit ziet en jeukklachten geeft, kan er sprake zijn van een Candida-infectie.

– Soms komt de afscheiding door een seksueel overdraagbare aandoening (SOA).

Bij een consult zal de gynaecoloog gynaecologisch onderzoek doen en zo nodig kweken inzetten.

De behandeling hangt af van de oorzaak van de afscheiding. Normale afscheiding hoeft niet behandeld te worden. Wanneer er sprake is van een infectie kan dit vaak behandeld worden met medicijnen die je moet slikken of in je vagina moet inbrengen.

Tips om (het herhalen van) een vaginale infectie te voorkomen zijn:

• Draag katoenen ondergoed en los zittende broeken
  • Trek schoon ondergoed aan als je veel gezweet hebt
  • Was je vagina niet met geparfumeerde zeep of lotions
  • Gebruik geen vaginale douches of zeep
  • Gebruik niet dagelijks inlegkruisjes of maandverband
  • Als je seksueel actief bent: gebruik een condoom. Een aantal vaginale infecties zijn seksueel overdraagbaar.