her health clinic

Overgangsklachten

De overgang is een natuurlijk proces waarin de eierstokken langzaam en wisselend minder oestrogeen en progesteron gaan produceren. Dit betreftde periode voor, tijdens en na de allerlaatste menstruatie. Deze periode kan 5 tot 10 jaar duren en vindt gewoonlijk plaats tussen het 40ste en 60ste levensjaar. Gemiddeld hebben vrouwen hun laatste menstruatie, ook wel menopauze genoemd, rond hun 51ste jaar. De overgang kan allerlei lichamelijke en geestelijke veranderingen met zich meebrengen. Ongeveer 80 % van de vrouwen heeft in meer of mindere mate last van overgangsklachten zoals: veranderingen van het menstruatiepatroon, opvliegers, slaapproblemen, stemmingswisselingen, concentratieproblemen, hoofdpijn, droge huid, versterkte haargroei in het gezicht, de huid van de vagina wordt gevoeliger en minder makkelijk vochtig, verminderd zin in vrijen, pijn bij het vrijen, plasproblemen (vaker aandrang, urineverlies, blaasontstekingen), spier- en gewrichtsklachten, toename gewicht/verandering vetverdeling. Daarnaast is er op de langere termijn een toegenomen risico op hart- en vaatziekten en osteoporose.

Overgangsklachten kunnen ook het gevolg zijn van ziekte of behandelingen zoals antihormoontherapie bij borstkanker, chemotherapie, bestraling of het operatief verwijderen van eierstokken.

De overgang is dus een normaal en natuurlijk proces bij elke vrouw, maar kan heel veel effect hebben op de kwaliteit van leven. Wij kijken graag samen welke mogelijkheden er zijn om klachten en gezondheidsrisico’s te verminderen.

Ivm de grote zorgvraag is bij ons de wachttijd voor overgangsklachten opgelopen tot 3 mnd.